Dolina Kościeliska

Uważana za najpiękniejszą dolinę Tatr Zachodnich. Jest nieco krótsza i mniejsza niż Chochołowska, ma 9 km długości i 34 km kw. powierzchni. Samochodem lub autobusem można dojechać do przysiółka Kiry, gdzie znajdują się parkingi. Do Hali Pisanej mogą dojeżdżać dorożki konne a zimą sanie. Z Kir do wnętrza doliny prowadzi szeroka, ubita droga. Przechodzi ona przez skalną Bramę Kantaka, za którą rozpościera się polana Wyżnia Kira Miętusia. Dalej mijamy osnutą legendami “kapliczkę zbójnicką”. Początkowo, przez 3,5 km trasy droga jest płaska. Dnem doliny płynie Potok Kościeliski, a po obu jego stronach znajdują się rozległe polany, gdzie w sezonie wypasa się owce. Nieco dalej po lewej stronie znajduje się wejście do Jaskini Mroźnej (500 m długości, oświetlenie elektryczne, zwiedzanie w grupach z biletami, łącznie z dojściem 1,5 – 2 godz.). W prawo niebieskim szlakiem można dojść na widokową polanę Stoły, gdzie znajdują się zabytkowe szałasy (w obie strony 1,5 godz.). Droga prowadzi dalej przez wąwóz Bramy Kraszewskiego, za wąwozem dolina rozszerza się ponownie w przestronną kotlinę Hali Pisanej. U podnóży Raptawickiej Turni dolina ścieśnia się po raz trzeci. W lewo prowadzi chodnik do Wąwozu Kraków z Jaskinią Smoczą Jamą (szlak żółty). Nieco dalej w prawo drogowskazy kierują do wylotów jaskiń Mylnej i Raptawickiej. Na skraju hali Ornak znajduje się schronisko, na wysokości 1093 m n.p.m., zbudowane w latach 1947-49, posiada 85 miejsc noclegowych (z Kir pieszo 1,5 godz.). Od schroniska wiodą szlaki do Stawu Smreczyńskiego (35 min., szlak czarny), na Iwaniacką Przełęcz, Ornak, i na Ciemniak. Kościelisko noclegi zaprasza.